In The Picture: Hans Kamphuis

Hans Kamphuis

In de rubriek ‘In The Picture’ staat iemand uit de wereld van sport en cultuur-techniek centraal. De persoon in kwestie gaat aan de hand van tien vragen in op zijn of haar werk en leven. In deze aflevering: Hans Kamphuis (51), algemeen directeur van BSNC-lid Aquaco Holding bv in het Gelderse Elst. Een bedrijf dat zich vanaf het prille begin in 1978 ontwikkelde van beregeningsbedrijf tot een zogeheten one stop in watertechniek. Aquaco richt zich in het bijzonder op de sportmarkt.

Hoe zou jij jezelf willen typeren?

“Als een doener, een doorzetter, een aanjager en een creatieveling. Ik ben niet zo’n man van de lange onderzoeken en analyses. Mijn aanpak is: ga het proces in, kijk waar je tegenaan loopt en handel daar naar. Ik zet bij de bij de uitvoering van  projecten of opdrachten een stip aan de horizon en doe er alles aan om mijn doel te bereiken.”

Waarin onderscheidt Aquaco zich van vergelijkbare bedrijven op het gebied van het onderhoud van buitensportaccommodaties?

“Ik kijk niet echt naar de werkwijze van andere bedrijven. Mijn filosofie is simpel en helder: laat je niet gek maken door de concurrentie. Verkondig geen standaardpraatjes dat je goedkoper en beter bent. Wij gaan uit van onze eigen kracht en richten ons in de eerste plaats op de klanten. Ik vind het belangrijk om met (potentiële) opdrachtgevers uitgebreid van gedachten te wisselen. Door het gesprek aan te gaan, leer je elkaar goed kennen. Ik ben een groot voorstander van out of the box-denken. Als de klant er een andere mening op nahoudt, wil ik graag weten wat daar achter zit. En waar die denkwijze op gebaseerd is. Uiteindelijk komt dat het eindproduct of resultaat ten goede. Daar ben ik van overtuigd.”

“We verzorgen het gehele traject. Aquaco ontwerpt, engineert, realiseert, serviced en onderhoudt. Dat doen we op basis van de visie ‘We make water work’. Dit geldt voor het water in beregeningsinstallaties, fonteinen, stofbestrijding- en luchtbevochtingsystemen én waterbehandeling-, adiabatische koel-, wielwas-, brandbestrijding- en veldverwarmingsystemen. Aquaco startte eind jaren zeventig als Barenbrug Beregening. Inmiddels is dit bedrijf samen met Perrot BV onderdeel van Aquaco Holding BV.”

“Onze bedrijfsslogan is bewust in het Engels geformuleerd. We zijn actief in buurlanden als Duitsland -vooral in het industriële Ruhrgebied in de deelstaat Nordrhein-Westfalen- en België. Daarnaast ook in Engeland, Rusland en Singapore. We mogen bedrijven als Heijmans, De Enk, Grontmij, Antea Group tot onze opdrachtgevers rekenen. Ook architectenbureaus, gemeenten, Verenigingen van Eigenaren (VVE’S), hoveniersbedrijven én sportverenigingen en golfclubs maken deel uit van de  klantenkring. Wij richten ons op vier gebieden: sportterreinen, gebouwen en terreinen, tuin en park en openbare ruimte. Sport is een heel belangrijke tak voor ons.”

Heeft de lange periode van aanhoudende droogte deze zomer voor veel extra werk gezorgd?

“Het was een drukke en goede zomer met veel opdrachten. Waaronder veel reparaties aan verouderde beregeningssystemen en installaties op sportvelden die al lange tijd niet meer zo intensief gebruikt waren.. We kregen en krijgen daarnaast vanwege de lange hete, droge zomer veel aanvragen voor automatische beregeningssystemen voor het volgende seizoen.”

Hoe kijkt u tot dusverre terug op uw loopbaan?

“Met een heel goed gevoel. Als algemeen directeur geef ik sinds begin 2014 leiding aan het managementteam van Aquaco in Elst en Perrot BV te Ede. Voor deze job was ik marketing manager bij Wila BV (2011-2014), director strategy & marketing bij het NederlandsVoertuigCentrum (2010-2011) en marketing manager en later managing director van Harrems Tools BV (2003-2010). Ik begon mijn carrière als management trainee bij multinational en productiebedrijf Wavin KLS BV (1998-2003) en vervulde meerdere functies binnen de business unit Energie & Water. Ik ben van nature een optimist en ga vanuit de plus aan de slag. Er gebeurt momenteel van alles in de sportsector. Tal van interessante ontwikkelingen volgen elkaar op. Mijn uitgangspunt is: waar heeft de markt behoefte aan? Innovatie is daarbij van groot belang. Als je niet alert bent op vernieuwingen, sta je stil.”

Heeft u altijd interesse gehad in sport, groen en cultuurtechniek?

“Mijn vader runde in Hierden een autoschadebedrijf. Ik heb zelf bedrijfskunde gestudeerd en ben van huis uit een marketingman en verkoper. Zonder technische achtergrond. Van jongs af aan houd ik van de natuur en groen om me heen. Vroeger heb ik echter nooit de droom of wens gehad om later ‘iets’ op het gebied van water te doen. Ik ben in deze branche gerold en voel me er inmiddels helemaal thuis. En wat sport betreft: als student op de Erasmus Universiteit in Rotterdam was ik een fanatiek en toegewijd wedstrijdroeier. Ik rookte en dronk niet en ben nooit meer zo fit geweest als in die tijd. Hoe tegenstrijdig het misschien ook klinkt als student. Ik leefde voor mijn sport en deed mee om de prijzen. Hoe mooi ook: ik had toen even geen boodschap aan de Olympische gedachte ‘meedoen is belangrijker dan winnen’. Ik wilde presteren. Dat heb ik ook in mijn werk. Als ik iets doe, ga ik er helemaal voor.

Heeft u genoeg tijd voor hobby’s? Hoe ontspant u zich?

“Ik ben dol op koken en zeilen. Ik sleutel graag aan mijn eigen classic car. Heerlijk om daarmee deel te nemen aan een rally. Verder geniet ik van de hockeywedstrijden van mijn dochters Leonie (14) en Floor (12). Zij spelen bij MHC De Mezen in Harderwijk, de stad waar ik ben opgegroeid en nog steeds woon. Een plan dat ik koester is me voortbewegen in een velomobiel: een geheel overdekte fiets met (meestal) drie wielen. De meeste velomobielen hebben een houding en aandrijving die overeenkomt met ligfietsen. Die dingen gaan hard! Dat geeft echt een kick.”

Waar kunnen ze u ‘s nachts voor wakker maken?

“Om na te denken over producten en diensten. Af en toe een uurtje wakker liggen, werkt heel goed voor mij. In de rust en stilte van de nacht komen goede ideeën naar boven. Die ik ook meteen noteer. Op mijn nachtkastje ligt standaard een kladblokje om aantekeningen te maken.”

Heeft u een voorbeeld? Een persoon waar u zich aan spiegelt?

“Nee, niemand in het bijzonder. Al vormt de auteur Stephen R. Covey wel een inspiratiebron voor mij. Vooral door zijn managementboek Seven Habits of Highly Effective People, of de Nederlandse titel ‘Zeven eigenschappen voor succes in je leven’. Daar heb ik veel van opgestoken en baat bij in mijn dagelijkse werk.”

Op welke gebieden kunnen er in de branche stappen gezet worden? Waar liggen de toekomstige uitdagingen?

“Ik geloof in partnerships. Intensief samenwerken loont absoluut. Vaak heb je dan aan een half woord genoeg. Je stuwt elkaar naar grote hoogten. Zeker als het gaat om vraagstukken op het gebied van waterbeheer. We mogen ervan uitgaan dat door de klimaatverandering hete zomers en periodes van aanhoudende droogte zich vaker gaan voordoen. Dat geldt eveneens voor extreme regenbuien en langdurige natte periodes. Vraag is hoe je al dat hemelwater zo goed mogelijk kan bergen. Hoe gaan we daar mee om? Over toekomstige uitdagingen gesproken… Dit is er echt eentje hoor. Boeiend om mee aan de slag te gaan.”

Stel dat uw keuze op een ander vak was gevallen. Welk beroep had u dan uit willen oefenen?

“Als kind wilde ik kok worden. Nu vind ik het vooral leuk om voor mezelf, thuis of in kleine kring iets moois op tafel te zetten. Dat geldt ook voor mijn liefde voor klassieke auto’s. Ik heb nooit de ambitie gehad om automonteur te worden in een garage of een vergelijkbare baan. Ik sleutel vooral graag aan mijn eigen classic car. Architect lijkt me een geweldig beroep. Dagelijks creatief in de weer zijn met vorm en materialen. Dat ligt mij wel, denk ik.  Voorlopig werk ik nog met heel veel plezier als algemeen directeur bij Aquaco. Een veelzijdige en afwisselende functie die nooit gaat vervelen.”

X