BSNC breidt uit met Schmitz Foam Products

Sinds kort is Schmitz Foam Products lid van BSNC. Dit familiebedrijf uit Roermond verovert de wereld met schokdempende, drainerende matten voor kunstgrasvelden. ‘We leveren dit product onder onze merknaam ProPlay aan 70 landen,’ vertelt exportmanager Rob Moors. ‘De grondstof is restmateriaal van schuimproducerende bedrijven. Via een uitgekiend proces verwerken we dat tot shockpads. Het merendeel van die matten ligt onder sportvelden. Maar ook in speeltuinen komt het van pas als valbescherming. Of zélfs als onderlaag van een skibaan.’

Eind 2017 opende Schmitz Foam Products een nieuwe fabriek in Amerika. ‘De laatste jaren zijn we wereldwijd met zo’n 20 à 30% gegroeid. Die productielijn in Michigan was absoluut noodzakelijk om dit bij te kunnen benen.’ Geen wonder dat dit bedrijf in 2016 de Limburg Export Award won. ‘En dat was nog vóórdat we FC Barcelona als klant binnenhaalden,’ lacht Rob. ‘Daar liggen onze matten onder een aantal onlangs gerealiseerde trainingsvelden van de topvoetbalclub’.

Slim met restschuim
In 1935 begon overgrootvader Joep Schmitz een transportbedrijf, destijds met paard en kar. Een van de activiteiten bestond uit het ophalen van afval. In de buurt bevonden zich een paar producenten van schuimproducten, ook dat werd door hen afgevoerd. ‘De eerste jaren werd dat polyethyleen verbrand of gestort op een vuilnisbelt. Op een gegeven moment bedachten we een manier om er iets duurzamers mee te doen. Dat bleek een gat in de markt.’

Inmiddels heeft een volgende generatie Schmitz dat proces geoptimaliseerd en bereidt de vierde generatie zich voor op nieuwe ontwikkelingen. ‘De groei is enorm. Enerzijds komt dat door de vraag naar meer valveiligheid. Een tweede, misschien wel exponentiële ontwikkeling verwacht ik op het gebied van duurzaamheid en recycling. Zeker sinds de rubber infill ter discussie staat komen alternatieven voor schokabsorptie zoals ProPlay meer en meer in beeld.’

‘We zijn best trots op onze vólgende innovatie op het gebied van verduurzaming,’ vervolgt Rob. ‘Dat is het recyclen van shockpads die aan het einde van hun levensduur zijn. Daarmee zijn we een eind op de goede weg. De grote uitdaging is om dat spul schoon te krijgen. Al het zand en vuil moet eruit voordat het in onze versnipperaar kan.’

Logische stap
‘Vanuit ons bedrijf zijn we actief in allerlei nationale en internationale organisaties die zich bezig houden met normstelling en innovatie rondom kunstgras. We zijn bijvoorbeeld lid van de European Synthetic Turf Organisation. Nederland staat aan de top als het gaat om recycling, BSNC speelt daarbij een belangrijke rol. Het is dan ook niet meer dan logisch dat wij ons als Nederlands bedrijf aansluiten bij deze branchevereniging. We brengen graag onze kennis in om samen aan die top te kunnen blijven.’

De eerste ervaringen met deze vereniging zijn positief,’ vertelt Rob. ‘Op het laatste BSNC-congres zagen we precies wat we hoopten te zien: de goede discussies over de goede thema’s. Bovendien ontmoeten we er veel van onze opdrachtgevers en partners. Het was een goede beslissing om in te stappen.’

 

X