Jaar van de bodem voor 100-jarig DSV zaden Nederland

In juni dit jaar is het feest in Ven-Zelderheide als DSV zaden twee dagen lang haar 100-jarige verjaardag viert met alle medewerkers, relaties, familie, vrienden en buurtgenoten. Centraal thema is: “Het begint bij de bodem”. “Ook de rest van dit feestjaar zijn er extra activiteiten gepland waar bodem en interactie van de bodem met de planten centraal staat,” zo licht sales- en productmanager Steven Wiersema toe.

Veredeling van graszaden is een van de belangrijkste onderdelen van de Deutsche Saatveredelung (DSV) AG, het moederbedrijf waar de Nederlandse vestiging in Ven-Zelderheide onderdeel van is. Daarbinnen is de groep sport/recreatie weer groot: op een kwart van alle sportvelden in Nederland ligt gras dat afkomstig is van DSV.

Van voedergras tot recreatie en sport

100 jaar geleden is men begonnen als coöperatie van boeren die samen een hogere productie van voedergras per hectare wilden realiseren. Na de oorlog vestigde het bedrijf zich in Ven-Zelderheide en kwam er meer aandacht voor de veredeling voor grassen in de recreatiesector dat toen sterk in opkomst was. Destijds was Zelder het merk- en bedrijfsnaam; later werd het Eurograss en vervolgens de vertegenwoordiging van Nederland en België voor het Duitse moederbedrijf DSV AG. Naast veredeling van graszaden verzorgt de vestiging met ruim 75 medewerkers ook alle logistieke activiteiten internationaal en de inname van de oogst van graszaden.

Grasgids: de Quote-500 voor de graszaden

“Wij zijn altijd bezig met innovatie, bijvoorbeeld gericht op aanpassingen aan veranderende klimaatomstandigheden, beworteling of biodiversiteit in en om de sportvelden”, zo licht Steven verder toe. “Dat wij staan op de Grasgids is een bevestiging en tegelijk een motivatie om hard te werken en daar ook op te blijven staan.” Hoe gaat dat in z’n werk? “Je meldt je aan voor deze gids en de top zes van graszaden wordt vervolgens toegelaten. Vervolgens worden onze graszaden op proefvelden getoetst op allerlei sporttechnische eigenschappen. Deze krijgen een cijfer en die worden gepubliceerd op de Grasgids.”

Meer aandacht voor gras

Steven en zijn collega Thijs vertegenwoordigen samen het bedrijf als lid van de BSNC. In hun beider functie als sales- en productmanager doen zij zowel de veredeling als verkoop en advies van graszaden. Een mooie combinatie van vakkennis en klantencontact, waarbij Thijs zicht richt op het zuiden en Steven op de rest van het land.

Steven was in het verleden bestuurslid van het platform Leveranciers & Producenten van de BSNC. Hij is blij verrast te vernemen dat er weer een commissie (natuur)gras komt, want een betere vertegenwoordiging van zijn vakgebied vindt hij belangrijk. Verder komt hij graag naar de BSNC-bijeenkomsten om vakgenoten en anderen uit de branche te ontmoeten, en kennis uit te wisselen. “Dat is voor ons een goede reden om lid te zijn en natuurlijk moet je dan ook je eigen steentje bijdragen aan de vereniging.”, zo sluit Steven dit prettige gesprek af.

Meer nieuws